Skip to content
Start arrow Artykuły arrow Śruby
Śruby
Jak dobrać odpowiednią śrubę napędową do Twojego silnika zaburtowego PARSUN?


Wszystkie silniki PARSUN są fabrycznie wyposażone w standardową śrubę napędową.
Na życzenie za dopłatą można otrzymać również śrubę szybką.
Jeśli jednak chcesz zmienić śrubę na inną poniższe informacje powinny Ci pomóc.


Pamiętaj, że skok śruby niższy niż dopuszczalny przez producenta zazwyczaj powoduje pracę silnika na zbyt wysokich obrotach maksymalnych, co może skutkować uszkodzeniem silnika.



Parametry śruby - opis:
Pierwsza liczba oznacza ilość łopat śruby, druga średnicę (diameter) a trzecia skok (pitch) - wymiary podawane w calach
Poniżej podaję dwie śruby do silnika Parsun 15 KM
Pierwsza: 3x9-1/4”x10” - trzy łopaty o średnicy 9 i 1/4 cala i o skoku 10 cali
Druga: 3x9-3/4”x7” - trzy łopaty o średnicy 9 i 3/4 cala i o skoku 7 cali

Pierwsza śruba to śruba standardowa do łodzi wędkarskich, małych motorówek i RIBów oraz innych łodzi o masie odpowiedniej do zasilania silnikiem 15KM. Zapewnia ona łodzi z silnikiem zaburtowym Parsun dużą prędkość maksymalną.

Druga śruba to śruba uciągowa, do większych i cięższych jednostek. Silnik z taką śrubą ma większą siłę i mniejszą prędkość maksymalną.
Śruba uciągowa charakteryzuje się większą średnicą i mniejszym skokiem w stosunku do śruby standardowej.
Śruba uciągowa jest polecana do niewielkich silników pomocniczych do jachtów żaglowych. Mniejszy skok i większa średnica śruby bardzo pomagają kilkukonnemu silnikowi poradzić sobie z ciężkim jachtem podczas manewrów w porcie i nie obciąża nadmiernie silnika podczas płynięcia z zupełnie otwartą przepustnicą.


Główna zasada zmiany skoku śruby:
Jeden cal zmniejszenia skoku śruby powoduje podniesienie maksymalnych obrotów o 150 to 200 obr/min na otwartej do pełna przepustnicy.

Jeśli na pełnym gazie obroty silnika są za wysokie powinieneś spróbować użyć śruby o większym skoku lub większej średnicy.
Tak samo jeśli obroty silnika są za niskie na pełnym gazie, powinieneś użyć śruby z niższym skokiem lub mniejszą średnicą.

W zależności od kształtu i wagi kadłuba, rozłożenia masy, rodzaju silnika, znalezienie odpowiedniego rozmiaru śruby do każdej jednostki wymaga prób i testów i zależy również od tego, w jakich warunkach łódź będzie używana (jezioro, spokojna lub bystra rzeka, osłonięta zatoka, otwarte morze)


Rozmiar: średnica i skok

Średnica i skok śruby podane w calach to najważniejsze informacje pozwalające wybrać odpowiednią śrubę do silnika zaburtowego.

Odpowiedni rozmiar śruby zrobionej z określonego materiału (stal, aluminium) pozwala pracować silnikowi Twojej łodzi przy rekomendowanych przez producenta maksymalnych obrotach jeśli płyniesz z otwartą do pełna przepustnicą.

Średnica to wielkość mierzona przez środek otworu montażowego śruby między zewnętrznymi krawędziami okręgu jaki tworzy pracująca śruba. Skok to teoretyczny dystans jaki przepłynęła by łódź za każdym obrotem śruby jesli nie byłoby żadnego uślizgu.
(Prawdziwy dystans jaki pokonuje łódż za każdym obrotem śruby jest mniejszy ze względu na uślizg wody na śrubie)
Średnica w rozmiarze śruby jest podawana pierwsza, a skok łopat jako drugi.

Większy skok podniesie Twoją prędkość maksymalną, ale zmniejszy przyspieszenie. Zmniejszenie skoku przyspieszy start z miejsca i ewentualne wejście w ślizg, ale kosztem mniejszej prędkości maksymalnej.
Jeśli przyspieszenie i siła jest dla Ciebie ważne (na przykład narciarstwo wodne przy większych mocach, lub jacht żaglowy przy silnikach 4-6KM) powinieneś zaopatrzyć się w śrubę o mniejszym skoku i poświęcić częśc prędkości maksymalnej.
Pozwoli to na szybsze "wyciągnięcie" narciarza lub lepszą kontrolę nad jachtem w porcie w przypadku mniejszego silnika).

Jesli średnica Twojej śruby lub skok (lub obydwi wartości) są za duże, Twój silnik nie osiągnie maksymalnych rekomendowanych obrotów na pełnej przepustnicy, co spowoduje, ze Twój silnik nie będzie pracował w sprzyjających warunkach. Będzie to skutkowało stałym zbyt dużym obciążeniem silnika. W przypadku za małej śruby lub skoku silniki bez może być uszkodzony przez stałą pracę w obrotach przekraczających dopuszczalny przez producenta przedział.


Jaki materiał: aluminium czy stal nierdzewna?
Silniki PARSUN są fabrycznie wyposażone w aluminiowe trzyłopatowe śruby napędowe.
Aluminium jest dobre dla wszystkich zastosowań rekreacyjnych. Jest tańsze, choć mniej trwałe od stali. Większość silników zaburtowych fabrycznie jest wyposażana w aluminiowe śruby. Aluminiowa śruba zapewni satysfakcję z pływania dla rodzinnych lub wędkarskich łodzi.

Na rynku występują również śruby ze stali nierdzewnej. Takie śruby są średnio 5 razy twardsze od zwykłych aluminiowych.
Takie śruby mogą wytrzymać więcej uderzeń o dno czy inne przeszkody.
To oznacza też, że łopaty będą cieńsze by lepiej przecinać wodę, co skutkuje wyższą prędkością maksymalną.
Wadą śrub stalowych jest ich wysoka cena. Wskazane przy silnikach o dużych mocach oraz przeznaczonych do sportu.
Spotyka się także śruby wykonane z utwardzanego plastiku. Nadają się one tylko do silników spalinowych o najmniejszych mocach. Stosowane są zazwyczaj do zaburtowych silników elektrycznych.


Śruba 3-łopatowa czy 4-łopatowa?
BPodstawowa różnica w używaniu śrub 3- lub 4-ro łopatowych jest zauwazalna w prowadzeniu się łodzi i osiągach.
Trzyostrzowe śruby są najbardziej popularne i wystarczające do większości zastosowań.
Czteroostrzowe śruby (zwykle stalowe) są przeznaczone dla użytkowników, którzy szukają lepszego startu z miejsca, przyspieszenia, szybszego wchodzenia w ślizg oraz pływania z bardziej podniesionym dziobem (przy większym kącie trymu) by zredukować opór wody. Więcej łodzi w wodzie = większy opór i niższa prędkość maksymalna.
Cztery łopaty pozwalają na wchodzenie w ślizg przy niższych obrotach silnika.
Polecane dla tych, którzy są w stanie przełknąć ich stosunkowo wysoką cenę.

Jeśli pływasz w różnych warunkach, używasz łodzi do różnych rzeczy (np. ciąganie narciarza, szybkie pływanie, spokojna rodzinna wycieczka), by w pełni wykorzystać potencjał silnika w kazdym zastosowaniu możesz potrzebować więcej niż jednej śruby.
Jeśli chcesz mieć tylko jedną śrubę, musisz zgodzić się na kompromis pomiędzy przyspieszeniem i prędkością maksymalną.


Silniki PARSUN fabrycznie są wyposażone w śrubę, która jest tak dobrana do danej mocy silnika, by pracować efektywnie w każdych warunkach.

 
wstecz   dalej »

Kontakt

Dystrybutor:

JARD Sp. z o.o.
05-240 Tłuszcz, ul. Warszawska 25
Sprzedaż i serwis silników Parsun
:
05-240 Tłuszcz, ul. Przemysłowa 25A
tel. 602 682 476 - sprzedaż 
tel. 29 643 89 89 - serwis

 
Adres e-mail:
biuro @ parsun . pl



 

W sprawie wysyłki części można
kontaktować się również z:
PEZAL Gdańsk
tel. +48 58 300 03 67 
lub 505 466 081
www.pezalgenerators.com/kontakt